10 communicatie tips voor jou. Probeer ze eens uit…Hoe krachtig ben jij?
- Formuleer zoveel mogelijk vanuit je wens in plaats vanuit je emotie. Je ervaart bijvoorbeeld dat je veel te weinig aandacht van iemand krijgt. Je reageert uit frustratie dat iemand dan uiteindelijk ook maar op mag hoepelen….. Haal diep adem en tel tot 10 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 …Het goede antwoord zit al in je hoofd, want je weet dat dit tot misverstanden gaat leiden en je het omgekeerde bereikt van wat je eigenlijk wilt.Probeer eens het volgende uit: Stuur een kaartje, mailtje, What’s app-je of wat dan ook of zeg iets in de trant van ” Goh, ik heb je al een tijd niet meer gezien…ik zou het fijn vinden als we elkaar weer zouden zien of een keer af kunnen spreken”.
- Wees je bewust dat je als rolmodel gezien wordt, ongeacht je rol op het moment. Onbewust leren wij van gedrag van anderen en kopiëren het.
Wat je oogst dat zaai jezelf!
- Betrap je jezelf er ook wel eens op dat je waarneming niet altijd correct is? Gelukkig, want dan ben je een echt mens. In de psychologische wetenschap is hier al heel veel onderzoek naar gedaan. Zuiver waarnemen is een kunst, maar vaker zit er ruis op de lijn. Het hangt van jou af, van omstandigheden en van de boodschapper en van nog veel meer zaken. Wees je er van bewust dat de door jou geïnterpreteerde boodschap niet altijd correct is. Tip is dan ook te controleren of je iemands bedoeling goed geïnterpreteerd hebt. “Heb ik het goed begrepen dat je…….?”
- Probeer tegen kinderen net zo te praten als dat je tegen volwassenen zou doen, gewoon met respect. Kinderen nemen de manier van communicatie van huis uit mee. Lukt het je om dagelijkse situaties op een positieve wijze te benaderen, dan zullen de kinderen dit ook doen in andere situatie tegen andere volwassenen. Dit kan een bijdrage leveren aan de communicatiesfeer op school of sportverenigingen.
- Bedenk dat ieder mens soms gedrag kan vertonen dat tot negatieve reactie leidt. Hoe tegenstrijdig dit ook klinkt, vaak is de onderliggende bedoeling van het gedrag precies het tegenovergestelde. Lokt iemand iets bij jou uit?…..plak je diegene achter het behang?…Wat wil hij of zij eigenlijk echt?….Als iemand agressief of boos is, wil iemand misschien gewoon een arm om zich heen hebben. Je kunt ook benoemen welke emotie je bij een ander ziet en dan kijken welke reactie er terugkomt.
“Ik zie dat je heel erg boos bent, vertel…”
- Bedenk dat je je vaak niet gekwetst hoeft te voelen of dat dit de bedoeling is van anderen. Anderen zijn gewoon vaak met zich zelf bezig en nemen jouw gevoel niet waar. Er hoeft niet per se sprake te zijn van opzet.
- Positief taalgebruik lokt positieve gevoelens en reacties uit. Ook hier geldt, dat wat je zaait dat oogst je ook! Het is leuk om eerst eens anderen te observeren en bewust te zijn van taalgebruik van andere mensen, Hoe zijn de reacties?, hoe is de sfeer? Kun je een patroon ontdekken? Uiteraard kan je scheldwoorden beter omzeilen.Kijk bijvoorbeeld eens naar een kookprogramma. Het is mij opgevallen dat het te bereiden recept met liefdevolle woorden wordt ondersteund.
“We bakken het prachtige stukje vlees, mooi rosé en leggen het op een groen bedje van knapperige salade met fijne stukjes appel”.
In deze zin zitten de woorden: prachtige, mooi, rosé, groen, knapperige en fijne…; deze woorden worden in de hersenen gekoppeld aan een associatie die je hebt naar aanleiding van het horen van het woord. Deze associatie roept een bepaalde stemming op, namelijk een positieve!
Het woord “moeten” roept een associatie op die in de huidige samenleving gerelateerd is aan stress. In heel veel onderzoeken is aangetoond dat als je iets vriendelijk aan iemand vraagt, ook al is het aan een onbekende, mensen echt bereid zijn om iets voor jou te doen. Het is ook wel aangetoond in een onderzoek door sociaal-psychologen. Veel mensen laten iemand even voorgaan met kopiëren als hij/zij doodleuk zegt: “Mag ik even voorgaan, want ik moet even kopiëren”. Gewoon zonder geldige reden zijn we bereid te doen wat anderen van ons vragen. Let maar eens op en probeer het eens uit!
- Als je positieve taal ontvangt heb je de neiging om het door te geven. Het is besmettelijk als je gaat zien wat het voor je doet. Veroorzaak zelf eens een sneeuwbaleffect. Begin zelf en kijk naar het gedrag van de ontvanger het komende uur.
- Nog enkele communicatie voorbeelden:
– “misschien is het handiger als we de volgende keer…..”
– “Ik ben blij dat je thuis bent. Ik zou het erg op prijs stellen als je de volgende keer even belt”. (iemand gelijk geven is iets anders!)
– “Nog een paar daagjes hard werken en dan zijn we lekker vrij”
10. Klik hier voor het filmpje op You Tube “Je hebt pas gecommuniceerd als de ander het begrepen heeft! En het verhaal van Henk”.
Denk je nu “Bovengenoemde tips zijn alleen voor softies?”, bedenk dan dat veranderingen door krachtige mensen veroorzaakt worden. Communicatie is nog gratis ook, gebruik het in je voordeel!
Ben je op de goede weg, maar kom je er niet helemaal zelf uit. Neem contact met mij op, ik kan je helpen!
Hele goeie adviezen/tips! Had ik dat maar eerder beseft.
De volgende tip heb ik op latere leeftijd van mijn dochter (uit huis) geleerd, aan wie ik wel eens een karweitje vraag. Ze wijst me er altijd op dat ik de vraag negatief stel (altijd met het woord ‘niet’ erin: “Je wilt vast niet…’ of varianten erop.
Ze zegt: zorg dat je altijd vragen stelt waarin al ’n positief gebaar besloten ligt. Dat sluit prima aan op jouw tip 1!
En over 1 t/m 10 tellen: mijn oma zei altijd dat je in zo’n boos geval een zakdoekje moet natmaken en pas mag reageren als dat opgedroogd is 😉
Hallo Magda,
“Je wilt vast niet….”, is een beetje ten onrechte valse bescheidenheid. Mensen doen juist heel graag een klusje voor elkaar. Wijze dochter heb jij en wat een grappige tip uit oma’s tijd! De reactiesnelheid is wel wat vooruit gegaan heden ten dagen…
Dank je voor je reactie.
Gr. Tanja Huygens
Zo fijn dat jij de 10 tips over communiceren hebt gedeeld Tanja want echt het werkt!! Communiceren is misschien wel het lastigste wat er is maar o zo belangrijk! Lets spread some more possitivity around the world….dan zou er zoveel ellende kunnen voorkomen…..
Groet
Jeannette
Hallo Jeannette,
Ik hoop ook dat mensen het als een eye-opener kunnen lezen, wellicht zat er ook voor jou nog een nieuwe uit te proberen tip bij..
Bedankt voor je bijdrage.
Gr. Tanja Huygens
Hai Tanja,
Goed dat je dit deelt, ik heb een aantal jaren geleden een traject bewandeld onder begeleiding van een person coach.(werk gerelateerd).
Hierin kreeg ik onder andere communicatie vaardigheden. Ik heb ze allemaal voorbij zien komen, in het begin is het heel lastig om toe te passen.
Je moet er echt bij stilstaan om iets op een bepaalde manier te zeggen.
Maar eenmaal vaker toegepast wordt het “eigen”.
En inderdaad het maakt heel veel verschil.
p.s.: Leuke interresante nieuwsbrieven plaats je.
Groet,
Patrick
Hallo Patrick,
Soms voelt het toepassen van andere communicatie een beetje vreemd in het begin. Wat ik ook wel terugkrijg uit de praktijk is dat mensen bang zijn voor wat anderen ineens van jouw nieuwe wijze van communiceren vinden…Dat is ook maar een mening!
Stiekem zoekt iedereen de kracht om morgen op te staan en de wereld op andere wijze tegemoet te treden.
Goed voorbeeld doet goed volgen! Zegt het voort.
Bedankt voor jouw persoonlijke reactie.
Gr. Tanja Huygens
Hoi Tanja,
Mooi blog en de o ja kwam alweer snel op borrelen…! Straffen en belonen…. Boven alles geldt dat als je een compliment geeft je dit ook ECHT meent! Rechtstreeks vanuit je hart. Echt het werkt!
Lieve groet,
Jeannette